تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,385 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,213,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,211,884 |
نقش کمالات عقلی و محوریت آن در سعادت از نگاه ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 58، دی 1396، صفحه 21-40 اصل مقاله (526.26 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2017.66413 | ||
نویسنده | ||
فاطمه صادق زاده قمصری | ||
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)پردیس خواهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در انسانشناسی سینوی نفس ناطقه با ادراک موجودات به لذتی عقلی دست مییابد و از طریق شهوت، غضب، وهم و خیال هم به لذات حسی نائل میشود. سعادت انسان از حیث ذات به آن است که عالمی عقلی باشد و از حیث ارتباط با بدن، تسلط بر خویش داشته باشد. ابنسینا مردم را بر اساس کمالات عقلی در چند گروه قرار میدهد. عالمان مهذب در دنیا سعادتمند هستند و پس از مرگ به عالیترین درجات نائل میشوند. افراد بی استعداد و ساده با رحمت الهی از عذاب نجات مییابند. افرادی که با وجود استعداد ذاتی، در تحصیل کمالات علمی کوتاهی کردهاند از سعادت حقیقی محرومند و گرفتار عذاب ابدی خواهند بود. از دیدگاه ابنسینا جهل علمی موجب محرومیت ابدی از سعادت است. افرادی که از حیث عقلی کاملند ولی گرفتار رذایل اخلاقی هستند در دنیا به سطحی از سعادت میرسند و پس از مرگ با رفع آثار نامطلوب مربوط به اعمال از عذاب رهایی پیدا میکنند. ابنسینا وضع این گروه را که با داشتن کمالات علمی مایه اصلی سعادت را دارند جبرانپذیر میداند. تفاوت نظر ابنسینا در مورد دو گروه اخیر نشان میدهد که وی اساس سعادت را کمالات عقلی میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
سعادت حقیقی؛ کمال عقلی؛ عدالت اخلاقی؛ عالم منزه؛ جاهل؛ ابنسینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Intellectual Perfections in Happiness According to Avicenna's View Points | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sadeqzadeh Ghamsari | ||
Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Imam Sadeqh University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to Avicenna’s anthropology, soul reaches the intellectual pleasure through perception and achieves sensory pleasure through concupiscence, indignation, illusion, and imagination. On one hand, human’s happiness intrinsically finds its expression in having intellectual knowledge. On the other hand and according to earthly existence, happiness is portrayed as a sort of self-controlling. Human achieves happiness partially in earthly life, but the true and perfect happiness would be achieved in his life after death. Based on intellectual perfection, Avicenna classified people in various groups; First, the ones who are men of knowledge. They are happy in their earthly life and would obtain the highest levels of happiness in the hereafter. The second group, the average souls who complete the grades of perfection in intellectual aspect and practically have some deficiencies, would survive from misery by Allah’s mercy. However, the third group, those who neglect knowledge wouldn’t achieve happiness and would suffer from eternal misery. Avicenna is of the opinion that ignorance is an obstacle in the path of achieving the true happiness. Those who have knowledge but no virtue would achieve some levels of happiness in their earthly life and in hereafter would survive from eternal misery by purifying the effects of their bad deeds. Speaking of this group, Avicenna held that because they have the knowledge, the key to happiness, they would have a chance to compensation. Comparing the two later groups reveals that Avicenna considered intellectual perfection as the main reason for happiness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
happiness, Intellectual Perfection, Morally Goodness, Ignorant, Avicenna | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |