هر چند که نظام فلسفی ابنسینا نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه ارسطویی تشکیل میدهد و فلسفه او فلسفه مشائی خوانده میشود، ولی با این وجود، ابنسینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمیداند و در بسیاری از موارد به نقد آنها نیز میپردازد. ابنسینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه مشاء اسلامی به شمار میرود که فلسفهای بر محور موجود است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود میداند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا میکند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابنسینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود میدانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛ در فلسفه ابنسینا موجود، مفهومی مشترک معنوی است که به تشکیک بر مصادیقش صدق میکند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و فراگیر است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار میگیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل میشود؛ از خداوند تبارک وتعالی گرفته تا ممکنات مجرد و سپس ممکنات مادی و در نهایت در پایینترین مرتبه وجود، هیولای اولی. در میان این موجودات خداوند وجود محض مستغنی داشته، به هیچ موجود دیگری وابسته نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و تعلقی به واجبالوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجباند.
کیانخواه, لیلا, اکبریان, رضا, سعیدیمهر, محمد. (1390). محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابنسینا. حکمت سینوی, 15(45), 93-114. doi: 10.30497/ap.2011.39469
MLA
لیلا کیانخواه; رضا اکبریان; محمد سعیدیمهر. "محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابنسینا". حکمت سینوی, 15, 45, 1390, 93-114. doi: 10.30497/ap.2011.39469
HARVARD
کیانخواه, لیلا, اکبریان, رضا, سعیدیمهر, محمد. (1390). 'محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابنسینا', حکمت سینوی, 15(45), pp. 93-114. doi: 10.30497/ap.2011.39469
VANCOUVER
کیانخواه, لیلا, اکبریان, رضا, سعیدیمهر, محمد. محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابنسینا. حکمت سینوی, 1390; 15(45): 93-114. doi: 10.30497/ap.2011.39469